رونمایی از سامانه علم سنجی دانشگاه

۰۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۵۱ کد : ۱۶۶۸۹ خبر روز
تعداد بازدید:۱۳۰۷
رونمایی از سامانه علم سنجی دانشگاه

یکی از مهمترین ابزارهای تولید و اشاعه علم، فناوری و دانش در هر کشور به ویژه در دانشگاه‌ها، کتب و مقالات است و از رایج ترین روش های ارزیابی و سنجش این بروندادهای علمی، ابزارهای تحت وب موجود در عرصه علم سنجی است.
دانشگاه علامه طباطبایی، بسان برخی دانشگاه های بزرگ کشور، با هدف زمینه سازی مناسب جهت معرفی فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیأت علمی خود در سطوح داخلی و بین‌المللی اقدام به رصد و احصا این گونه فعالیت‌ها با استفاده از یکی از سامانه های کارآمد علم‌سنجی، مبتنی بر تحلیل استنادی کرده است.
سامانه علم سنجی دانشگاه با هدف مشاهده پذیر نمودن و رهگیری مقالات منتشر شده اعضای هیأت علمی در نمایه‌های معتبر استنادی و موتورهای جستجوگر شناخته شده دنیای علم، نظیر:
Thomson Reuters, Scopus, Google Scholar در مسیر توسعه علمی_پژوهشی دانشگاه راه اندازی شده است.
در مدخل این سامانه، برای هر عضو هیأت علمی(با فرض موجود بودن اطلاعات)، از Scopus شناسه نویسنده یا همان Author ID، برای Web of Science شناسه پژوهشگران یا همان ResearcherID، برای ResearchGate نشانی پروفایل و برای GoogleScholar شناسه نویسنده ثبت شده است.
سامانه علم سنجی قادر است تمامی فعالیت های پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه را بطور منسجم و یکپارچه، مدیریت و به سهولت گزارش کند.
این سامانه در پس زمینه به صورت خودکار اطلاعات آماری علم سنجی اعضا را براساس معیارهای استاندارد h-index، citation و ... استخراج و بصورت یک بانک اطلاعاتی مدون ذخیره می کند. این کار در فواصل زمانی کوتاه و پر تکرار انجام خواهد شد تا آمار علم سنجی اعضای هیات علمی همواره بروز باشد.
معاونت پژوهشی دانشگاه با بهره گیری از گزارش های موردی، موضوعی یا تجمیعی قادر خواهد بود ضمن رصد مستمر تمامی فعالیت های پژوهشی بین المللی اساتید، امکانات آنرا در اختیار سایر مراجع تصمیم گیرنده داخل دانشگاه نظیر کمیته ترفیعات، هیأت ممیزه ، کمیته انتخاب اساتید برگزیده و نظایر آن قرار دهد.
این سامانه همچنین قادر خواهد بود در قالب ارائه وب سرویس به سایر سیستم های موازی، از اشتراک گذاری محتوا با سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات پژوهشی دانشگاه موسوم به سیماپ نیز پشتیبانی نماید.
هر عضو هیأت علمی برای ورود به سیستم با ارائه کدملّی خود میتواند از طریق پیامک و ایمیل، نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت نماید.
از آنجا که تیم پشتیبانی کننده این سامانه، شناسه آکادمیک و پروفایل بین المللی تعداد زیادی از اعضای هیأت علمی را که رأساً و از طریق جستجو وب بدست آورده است، احتمال کاستی در این قبیل داده ها وجود دارد. برای رفع این ایرادات احتمالی، اساتید محترم قادر خواهند بود از طریق انتخاب گزینه اصلاح در پروفایل خود موارد را اطلاع رسانی نمایند.
بعضاً مشاهده شده است برخی پژوهشگران، دارای چندین کد شناسایی Scopus یا پروفایل GoogleScholar هستند. از آنجایی که مبنای جستجوی سامانه فقط یک شناسه برای هر آیتم است، تنها یک کد برای شناسایی وارد پروفایل فرد شده است. واحد علم سنجی مستقر در معاونت پژوهشی دانشگاه، به عنوان برنامه آتی خود قصد دارد از طریق پیامک و ایمیل با ارائه پیشنهاد اصلاح و ادغام موارد تکراری به پژوهشگران، نسبت به مرتفع سازی این مشکل اقدام نماید.
کمک رسانی برای ساخت شناسه آکادمیک و پروفایل بین المللی برای تمامی پژوهشگران دانشگاه از دیگر برنامه های پیشروی این واحد است. آدرس این سامانه https://scimet.atu.ac.ir است.

فیلم‌ آموزشی سامانه


نظر شما :