کارگاه نقد نظریه پردازی در علوم انسانی و علوم اجتماعی

۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۷ کد : ۲۱۸۷۰ خبر روز
تعداد بازدید:۱۰۴
اولین جلسه از کارگاه نقد نظریه پردازی در علوم انسانی و علوم اجتماعی در روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۲ در سالن همایش های کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه از ساعت ۱۲-۱۰، برای اعضای هیأت علمی برگزار شد.
کارگاه نقد نظریه پردازی در علوم انسانی و علوم اجتماعی

 

 

آقای دکتر سید مهدی الوانی (پدر مدیریت دولتی ایران) و عضو محترم پیشکسوت هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی درخصوص تئوری پردازی و چگونگی زایش تئوری و تولید علم مطالبی را به مدت دو ساعت برای تعدادی از شرکت کنندگان در کارگاه ارائه کردند. از نظر ایشان قواعد و آئین نامه ­ها مانع تولید علم هستند و با کنار گذاشتن آنها پرواز اندیشه اتفاق می افتد. ایشان تئوری­ هایی که تولید می­ شوند را به دو شیوه، دسته ­بندی کردند: اول، تئوری­هایی که حاصل اشراق و الهامات هستند و در نتیجه برداشت و شهود ذهنی فرد اتفاق می ­افتد و پس از آزمودن جمعی، در صورت دریافت نتیجه­ های یکسان، ارزش ­گذاری و نظریه تولید می ­شود. دوم، تئوری­ هایی که حاصل مشاهده، جمع­ آوری اطلاعات، دسته ­بندی اطلاعات و ایجاد روابط بین آنها است و نظریه تولید می شود.

آقای دکتر الوانی، گفتند تئوری هایی که ساخته و پرداخته می شوند در مقام نظر، جهان شمولند و چنانچه متأثر از فرهنگ­ ها و باورها باشند عملی می­ شوند. ایشان تئوری ­های علمی را جهان شمول دانسته و گفتند خاصیت علم، استقرایی و ابطال پذیری آن است و هرکجا نقد باشد توسعه علم به طور حتم اتفاق می ­افتد و مرحله داوری برای ارزش گذاری تئوری ها الزامی است.

بخش مهمی از زمان جلسه نیز به بحث و تبادل نظر میان اعضای محترم هیأت علمی پیرامون مباحث ارائه شده اختصاص یافت.

جلسه دوم کارگاه (ویژه اعضای هیأت علمی دانشگاه) در روز سه شنبه مورخ  1402/03/09 برگزار خواهد شد.

کلید واژه ها: نظریه پردازی علوم انسانی و علوم اجتماعی نقد


نظر شما :