بیانیه پنجاه و هشتمین اجلاس معاونان پژوهش و فن آوری

دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی، فن آوری و پارک های علم و فناوری کشور
۰۴ تیر ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۲ کد : ۲۲۲۶۰ خبر روز
تعداد بازدید:۲۰۱
پنجاه و هشتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی، فن آوری و پارک های علم و فن آوری کشور با حضور وزیرعلوم و فن آوری جناب آقای دکتر زلفی گل، معاون پژوهشی وزیر علوم و فن آوری و نوآوری جناب آقای دکتر پیمان صالحی و معاونین معاونت علمی و فن آوری اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، معاونین پژوهش و فن آوری و مدیران ارشد در حوزه علم و فن آوری در روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۳۱ در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. بیانیه این اجلاسیه در پایان جلسه توسط معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی جناب آقای دکتر داود حسین پور برای حاضرین قرائت شد.
بیانیه پنجاه و هشتمین اجلاس معاونان پژوهش و فن آوری

بیانیه پنجاه و هشتمین اجلاس معاونان پژوهش و فن آوری

بیانیه پنجاه و هشتمین اجلاس معاونان پژوهش و فن آوری

بیانیه پنجاه و هشتمین اجلاس معاونان پژوهش و فن آوری

بیانیه پنجاه و هشتمین اجلاس معاونان پژوهش و فن آوری

 

بعد از حمد و سپاس خداوند متعال و سلام و درود بر پیامبر گرامی اسلام(ص) و درود بر روح بلند امام امت و شهدای گرانقدر انقلاب، دفاع مقدس و مدافع حرم و آرزوی سلامتی و طول عمر مقام معظم رهبری.

معاونان پژوهشی و فن­آوری حاضر در اجلاس، با عنایت به سیاست های علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری، سیاست‌های وزارت عتف و با اتکا به ظرفیت ‌های پژوهشی و فن‌آوری کشور، بیانیه پنجاه و هشتمین اجلاس سراسری معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی و موسسات پژوهشی و فن‌آوری را به شرح زیر اعلام می­ دارند:

  1. شرکت ­کنندگان در این اجلاس، ضمن گرامی­داشت یاد و خاطره استاد شهید دکتر مصطفی چمران و تبریک روز ملی بسیج اساتید، و تاکید بر ضرورت نقش‌آفرینی استادان در جهاد تبیین، جهاد علمی، امیدآفرینی و اعتلای نظام حکمرانی کشور،  تجدید میثاق خود  با آرمان­های مقدس و بلند امام راحل اعلام می ­دارند.
  2. حاضران در اجلاس، حمایت قاطع خود را از رهنمودهای ارزشمند مقام عظمای ولایت، به ویژه شعار سال «مهار تورم و رونق تولید»، توسعه شرکت های دانش‌بنیان و فن‌آور و اقتصاد مبتنی بر علم و فناوری و تبدیل علم به ثروت، به کارگیری ظرفیت عظیم سرمایه های انسانی و فکری دانشگاه ها در جهت کمک به تحقق شعار سال و ارائه توصیه‌های سیاستی اعلام و بر انجام پژوهش های کاربردی و مسئله محور با توجه به چالش ها و نیازهای اساسی کشور، توسعه و گسترش مرزهای دانش با تاکید بر فناوری های نوین و علوم بین رشته ای، چند رشته‌ای و فرا رشته‌ای در دستیابی به جایگاه برتر در تراز ملی و بین المللی تاکید می کنند.
  3. در پی نیاز محور بودن تحقیقات، نیازسنجی و نیاز آفرینی، تدوین نقشه جامع، نیاز و توانمندی کشور، انسجام در فعالیت موسسات و مراکز پژوهشی و تقویت ارتباط با پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی ملی و بین‌المللی در راستای حل مشکلات صنعت و جامعه با جذب طرح های کلان ملی و بین‌المللی، هدایت و هدفمندسازی پایان نامه و رساله ها به سمت نیازها و اولویت های پژوهشی کشور در چارچوب سامانۀ نظام ایده‌ها و نیازها (نان)، تنظیم سند ملی نظام نوآوری را سرلوحۀ برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی قرار داده و بر ارتقای اثربخشی و  نقش‌آفرینی مؤسسات پژوهشی در نظام ملی نوآوری کشور تأکید دارند.
  4. تلاش برای ایجاد بستر لازم به منظور تکمیل زیرساخت های نظام نوآوری در دانشکده‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فن‌آوری با هدف زمینه‌سازی برای شکوفایی اقتصاد نوآورانه که در آن اندیشه و ایده منبع تجارت، اشتغال و ارزش افزوده است را ضروری می‌دانند.
  5. ماموریت‌گرایی، تقاضا محوری و مسئله محوری، تجاری سازی ایده‌ها و یافته‌های پژوهشی در شرایط کنونی کشور را در اولویت برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پژوهشی قرار می‌دهند و لازم است بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده با وزارت کشور، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی پژوهشی و فن‌آوری در استان‌های کشور حداکثر مساعی با ثبت در نظام ایده‌ها و نیازها (نان) به عمل آورند و در رفع چالش‌های استان که از طرف استانداری اعلام می‌شود همت لازم بگذارند.
  6. در جهت تحقق اهداف آموزش عالی همسو با اسناد بالا‌دستی و آرمان‌های جمهوری اسلامی، توسعه علمی کشور و تهیه برنامه کلان راهبردی و عملیاتی، ماموریت گرا کردن دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فن آوری، اصلاح آیین نامه‌های پژوهانه و پایه های تشویقی را ضروری می‌دانند و براساس ابلاغیه ای که از طرف وزارت عتف در زمینه حق پژوهانه، اعلام شده است باید به درستی اجرا گردد.
  7. انتظار می‌رود دستگاه های دولتی به منظور توسعه و تقویت زیر ساخت‌ها و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در قبال دریافت خدمات پژوهشی، تحقیقاتی و مشاوره‌ای از دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، نسبت به سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فن آوری توجه جدی معطوف دارند. دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فن‌آوری در جذب اعتبارات دستگاه‌های دولتی و خصوصی پروژه‌های تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های مشترک ایجاد نمایند.
  8. با عنایت به سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور توسط رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در حوزه علم و فن آوری، اسناد فرادستی نظام جمهوری اسلامی، نظیر «بیانیه گام دوم» نقشه جامع علمی کشور، سند دانشگاه اسلامی، سند تحول دولت مردمی، و رویکرد جدید وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری نسبت به تحول و روز آمد کردن علم فن آوری و نوآوری در راستای دستیابی به علوم و فن‌آوری‌های نوپدید، تسهیل تعامل علمی ملی و بین‌المللی به منظور فراهم آوردن تسهیلات لازم برای پژوهشگران در حوزه‌های مختلف و نیز هدایت پژوهش‌ها به سمت اولویت‌های کشور را از رسالت‌های اصلی دانشگاه‌ها و مؤسسات می‌داند.
  9. ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان با تاکید بر موارد 5 ، 11، 12 ، 13 و 14 توسط دانشگاه‌ها ، پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فن آوری و رفع موانع پژوهشی در این زمینه انتظار دارند مراجع تصمیم‌گیری و قوای سه گانه در حمایت از پژوهش‌های تقاضا محور و مسئله محور بیش از پیش اهتمام و تسهیل‌گر باشند. براین اساس ضروری است مسائل و مشکلات حقوقی، مالیاتی و امور بیمه‌ای قراردادهای پژوهشی به صورت اساسی رفع و زمینه‌های بهتری برای ارتباط موثر دانشگاه‌ها با مسائل جامعه فراهم آید.
  10. با توجه به چشم انداز بیست سالۀ کشور و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، دست‌یابی به مرجعیت علمی با تکیه بر سرمایه‌های فکری  در چارچوب ارزش‌های اسلامی جزو اولویت وبرنامه های راهبردی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی می‌دانیم و در پیگیری برنامه‌‌های اجرایی آن تاکید می‌کنیم.
  11. تقویت و توسعه نظام اجرائی و استنادات علمی و فناوری کشور، توسعۀ نشریات ایرانی و فارسی نمایه شده در پایگاه‌های استنادی بین المللی در راستای تحقق مرجعیت علمی، گسترش زبان فارسی، حرکت در کسب مرجعیت علمی ثبت مالکیت معنوی اعم از ثبت اختراعات و طرح‌ها جهت توسعه مرجعیت فن‌آوری را پیگیری و ارتقای مستمر جایگاه ایران را در نظام‌های رتبه بندی تأکید می‌کنند.
  12. پیشرفت های چشمگیر پژوهشگران و فناوران ایرانی، ظرفیت های بی نظیری را در حوزۀ دیپلماسی علم و فناوری فراهم آورده است. بنابراین افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و حرکت در مسیر تعالی نظام پژوهش و فن‌آوری از طریق دیپلماسی علمی را با توان و تلاش مستمر پیگیری می‌کنند.
  13. در حال حاضر افزایش توانمندی‌های شغلی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی موضوع مهمی محسوب شده و تقویت مراکز هدایت شغلی و افزایش فعالیت‌های دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌‌های علم و فن‌آوری در این حوزه ضروری است.
  14. تعامل گسترده و بلند مدت اعضای هیأت علمی با جامعه و صنعت و نیاز محور شدن فعالیت‌های علمی و پژوهشی آنها می‌تواند عامل موثری در اثربخشی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور باشد. بر این اساس تقویت و اجرای موثر دوره‌های فرصت مطالعاتی اعضای هئیت علمی در جامعه و صنعت ضروری بوده و لازم است مشوق‌ها و حمایت‌های لازم در آیین نامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها اضافه گردد.
  15. موضوع حضور اساتید برای گذراندن فرصت مطالعاتی در دستگاه‌ها و مراکز صنعتی کشور مورد توجه جدی قرار ‌گیرد. موضوع اخلاق در پژوهش نیز باید مورد توجه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فن‌آوری قرار گرفته و شرکت‌کنندگان نشست تاکید موکد در مبارزه با تخلفات پژوهشی خواهند داشت و به برگزاری کمیته‌های اخلاق در پژوهش اهتمام داشته باشند تا با برنامه‌ریزی دقیق میزان تخلفات علمی را کاهش دهند.بیانیه پنجاه و هشتمین اجلاس معاونان پژوهش و فن آوریبیانیه پنجاه و هشتمین اجلاس معاونان پژوهش و فن آوری

کلید واژه ها: بیانیه پنجاه و هشتمین اجلاس معاونین پژوهشی


نظر شما :