مصاحبه با مدیر مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه

۰۶ تیر ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۳ کد : ۲۲۲۶۳ خبر روز
تعداد بازدید:۱۴۸
مصاحبه با مدیر مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه

آقای دکتر شرفی ممنون که وقتتون رو در اختیار من گذاشتید.

مهمترین دستاوردهای واحد انتشارات در سال 1401 رو بفرمایید:

 بسم الله الرحمن الرحیم خیلی ممنون از اینکه فرصتی فراهم شد تا عملکرد مرکز چاپ و انتشارات را خدمت شما عرض کنم. مرکز چاپ و انتشارات یکی از بازوهای اصلی تولید آثار علمی (کتاب و مجلات) دانشگاه است که برای جامعه‌ علمی کشور عرضه می شود. هر چقدر این آثار و تولیدات برجسته‌تر باشد، به رؤیت پذیری و مرجعیت علمی دانشگاه کمک می کند همچنین کمک می‌کند به اینکه دانشگاه به سمت هدف اصلی خودش که مرجعیت علوم انسانی و اجتماعی است، گام بردارد.

 اقدامات زیادی تاکنون در مرکز چاپ و انتشارات انجام شده و مشخصا در سال گذشته مهمترین مورد، چاپ و نشر30 عنوان کتاب چاپ اول بوده و در این بخش ما چهار کتاب برگزیده داشتیم که در جشنواره‌های مختلف انتخاب شده اند و مهم ترین آن جشنواره کتاب سال بود که سه عنوان در بحث علوم اجتماعی، ریاضیات و مدیریت برگزیده شدند و یک مورد هم در جشنواره‌ای که توسط سازمان سمت برگزار شده و در آنجا به عنوان کتاب برگزیده درسی در حوزه‌ علوم انسانی انتخاب شده است.

لطفاً درخصوص تعداد و اعتبار علمی نشریات دانشگاه توضیحی بفرمایید:

 در موضوع نشریات هم ما نشریات زیادی داریم. به لحاظ کمی در واقع حدود پنجاه و هشت نشریه علمی داریم در راستای بین المللی شدن نشریات دانشگاه با توجه به هدف گذاری که انجام شده بایستی نشریات مون را در نمایه‌های بین‌المللی نمایه کنیم که امکان رویت و امکان استناد به نشریات ما افزایش پیدا کند لذا هشت نشریه‌ ما در سال گذشته در نمایه DOAG که نمایه عمومی و open access است نمایه شده. تا الان ما بیست و پنج نشریه نمایه شده در این پایگاه داریم که این مقدمه و پیش زمینه لازم برای ورود به نمایه‌های بین‌المللی مثل Scopus و WOS است. و مقرر شده به مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی که موفق به کسب نمایه بین­ المللی می ­شوند تا سقف سه پایه تشویقی اعطا شود.

 از جمله اقدامات دیگری که در سال گذشته انجام شده بحث ارتقای نشریات است که خوشبختانه با تلاش همکاران بنده و حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه، ریاست دانشگاه و ارزیابی که توسط وزات عتف صورت گرفته، سیزده نشریه رتبه الف کسب کردند که این واقعا افتخار بزرگی برای دانشگاه است. درگذشته ما یک نشریه با رتبه الف داشتیم. اکنون ما سیزده نشریه الف داریم و امیدواریم این تعداد در سال جاری بیشتر هم بشود و بتوانیم به هدف‌گذاری که کردیم برسیم. سیاست‌گذاری ما این است که بتوانیم نشریاتمان در Scopus نمایه شوند این یک فرایند طولانی و زمان­بر است و مقدماتی لازم دارد. مثلا مقالات باید چکیده‌ مبسوط داشته باشند، منابع مقالات باید  به انگیسی ترجمه شوند و چکیده‌های انگلیسی ما به لحاظ ویراستاری علمی و ادبی و نگارشی بایستی از کیفیت کافی برخوردار باشند. مجلات ما بایستی تنوع هیأت تحریریه و پراکندگی جغرافیایی کافی را داشته باشند. در این زمینه اقدام‌های خوبی انجام شده و مقدماتش را داریم فراهم می‌کنیم که زمینه‌ ورود به مجامع بین المللی فراهم شود.

آیا اقدامات مشارکتی برای استفاده از ظرفیت اعضای هیأت علمی داشتید؟

 از اساتید محترم دانشگاه خواهش کردیم کتب درسی مرجع و منبع قابل استفاده هم برای دانشجویان دانشگاه هم برای دانشجویان کل کشور تالیف کنند. مکاتباتی انجام شده پیشنهاداتی داریم دریافت می‌کنیم که انشاالله بتوانیم منابع درسی مرجع، مبتنی بر سرفصل‌های وزارت علوم تالیف کنیم و به جامعه ‌علمی و مشتریان دانشگاهی ارائه دهیم.

 به لحاظ درآمدزایی چه اقداماتی انجام شده؟

 برای نظم بخشی به منابع مالی و درآمدی و هزینه‌های مرکز اقداماتی انجام گرفته و سعی کردیم که ساماندهی کنیم. منابع درآمدی ما در سال گذشته از فروش کتاب یک میلیارد و دویست میلیون تومان بوده که این می‌تواند به مدیریت هزینه‌های ما کمک کند و بخشی از هزینه‌های مرکز را پوشش دهد.

 آخرین سوال مهمترین محورهای برنامه هزار و چهارصد و دو که در خصوص برنامه راهبردی بوده چیست؟

 مشارکت بیشتر اعضای هیات علمی برای تالیف کتب درسی مرجع مبتنی به سرفصل های وزارت علوم. نمایه‌سازی نشریات ما در نمایه های معتبر بین المللی و افزایش تعداد نشریاتی که در ارزیابی وزارت عتف رتبه الف را کسب می کنند و مورد بعدی همکاری با ناشرین معتبر دانشگاهی مانند انتشارات سمت و یا نشر دانشگاهی برای چاپ آثار مشترک است و نهایتاً هم این است که سامانه‌ انبارداری و فروش کتاب را خریداری ‌کنیم و  نظم مالی که پیگیر آن هستیم به نتیجه برسانیم.

کلید واژه ها: عملکرد مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه کتاب نشریات علمی


نظر شما :