مصاحبه با مدیر مرکزکارآفرینی و نوآوری دانشگاه

۱۲ تیر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۵ کد : ۲۲۳۱۱ خبر روز
تعداد بازدید:۱۴۱
مصاحبه با مدیر مرکزکارآفرینی و نوآوری دانشگاه

آقای دکتر گودرزی ممنون که وقتتون رو در اختیار من قرار دادید

لطفاً مرکز کار آفرینی و نوآوری را معرفی بفرمایید :

بسم الله الرحمن الرحیم خدمتتون عرض‌کنم مرکز کارآفرینی و هدایت شغلی دانشگاه از سال 1383 با کسب مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه علامه تاسیس شد. اما به طور رسمی در چارت سازمانی دانشگاه در سال 1395  و با تصویب اساسنامه آن  در این سال در هیأت ‌امنا دانشگاه قرار گرفت. به صورت کلی رسالت‌هایی که برعهده این مرکز است  در وهله اول فرهنگ سازی و ایجاد آشنایی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه با مفاهیم اشتغال و کارآفرینی در حوزه‌ علوم انسانی و علوم اجتماعی است . در مرحله بعدی این مرکز با ارائه مشاوره‌هایی در زمینه‌ تجاری سازی ایده‌ها و دستاوردهای پژوهشی دانشجویان و اعضای هیأت علمی، تلاش می کند تا آنان بتوانند کسب و کارهای جدیدی در حوزه‌ علوم انسانی ایجاد نمایند. دانشجویان و اعضای هیات علمی  با کسب مشاوره‌ تخصصی از مرکز، احتمال موفقیت کسب و کارهای جدیدشان افزایش پیدا میکند. اما به صورت کلی، مهمترین مشخصه‌ مرکز کارآفرینی و  نوآوری دانشگاه بحث فرهنگ‌سازی جهت ایجاد انگیزه در بین دانشجویان و دانش‌آموختگان برای راه‌اندازی کسب و کار و هدایت شغلی آنان است. چون اعتقاد ما این است که همه‌ دانشجویان ممکن است کارآفرین نشوند ولی همه نیازمند این هستند که یک شغل مرتبط با حوزه‌ تخصصی خودشان داشته باشند که در ادامه‌ مسیر زندگی و  بعد از فراغت از تحصیل بتوانند حداقل در شغل مرتبط با حوزه‌ تخصصی خودشان امرار معاش داشته باشند. بنابراین ترویج این فرهنگ و این که در واقع بتوانند دانشجویان و دانش آموختگان به این سمت حرکت کنند، جزء وظایف کلیدی مرکز محسوب می شود.

برای کمک به این موضوع، ما به صورت مستمر از سال 1395 تا به  امروز، به شناسایی فرصت‌های شغلی و اطلاع‌رسانی  این فرصت‌ها پرداخته ایم و به صورت ویژه ما اخبار مربوط به فرصت های شغلی که دستگاه‌های مختلف بویژه بخش خصوصی از مجموعه‌ ما درخواست می کنند را اطلاع رسانی می نماییم. بنابراین اگر حوزه فعالیت های مرکز را بخواهیم جمع‌بندی کنیم به صورت خلاصه در چهاربخش: فرهنگ‌سازی و آموزش کارآفرینی، بخش مشاوره و پژوهش در حوزه‌ کارآفرینی و هدایت شغلی،  بخش کمک به  شکل گیری و استقرار واحدهای فناور حوزه‌ علوم انسانی یا کمک به افرادی که صاحب ایده هستند و می‌خواهند ایده شان تبدیل به یک کسب و کار شود و در نهایت، کمک به هدایت شغلی و معرفی  دانشجویان جهت تصدی مشاغل، به منظور افزایش ضریب اشتغال پذیری دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی قرار دارد

لازم به ذکر است که در کنار این اهداف از سال 1401 آیین‌نامه‌ای از سمت وزارت علوم به مراکز کارآفرینی دانشگاه‌ها ابلاغ شد که با تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، بحث ایجاد مراکز نوآوری در دانشگاه ها توسط یک آیین نامه به تمام دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد تا مراکز کارآفرینی و نوآوری  تشکیل شوند. بر این اساس در جلسه هیات امنای دانشگاه که سال گذشته برگزار شد، پیشنهاد دادیم که عنوان مرکز کارآفرینی و هدایت شغلی تبدیل شود به مرکز کارآفرینی و نوآوری که این موضوع نیز مصوب شد.

درحال حاضر چند مرکز نوآوری در دانشگاه فعالیت دارند؟

چهار مرکز  نوآوری درون دانشکده‌ای در دانشگاه داریم که با همکاری این مرکز کارآفرینی اداره می شوند. در هیات رئیسه دانشگاه یک شیوه‌نامه‌ای بنام شیوه‌نامه ایجاد و اداره مراکز نوآوری درون دانشکده ای تصویب شده که بر اساس این شیوه‌نامه مسولیت سیاست‌گذاری و نظارت بر فرایندهای اجرایی مراکز نوآوری درون دانشکده‌ای بر عهده‌ مرکز کارآفرینی و نوآوری دانشگاه گذاشته شد و مباحث اجرایی نیز توسط رییس دانشکده و معاون پژوهشی دانشکده‌ای که میزبان مرکز نوآوری است، ساماندهی می شود. مرکز نوآوری  اول در دانشکده‌ ادبیات و زبان خارجه به صورت تخصصی  به نوآوری در حوزه تولید محتوا اختصاص دارد. مرکز نوآوری درون دانشکده‌ ای دوم در دانشکده علوم اجتماعی است و فضای محدودتری دارد حالت ( فضای کار اشتراکی) دارد که حدود 60 متر مربع به تیم های کارآفرینی و دانشجویان و اعضای هیت علمی که نیازمند استفاده از این فضای کار اشتراکی هستند خدمات‌رسانی می‌کند. سومین مرکز، مرکز نوآوری علم داده و آزمایشگاه مالی دانشگاه است که تحت عنوان مرکز نوآوری درون دانشکده ا‌ی دانشکده مدیریت و حسابداری در طبقه اول این دانشکده مستقر است و حدود 200 تا 250 متر مربع مساحت دارد که در واقع به حوزه‌ علم داده و مدیریت  مالی اختصاص دارد. ما در آنجا حدود 13 کامپیوتر پر قدرت، برای انجام تحلیل‌های سنگین آماری و داده‌های بزرگ، اختصاص داده ایم و اساتیدی که در حوزه‌ مالی، هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند می توانند از آن فضا استفاده نمایند. همچنین 4 ایستگاه به صورت فضای کار اشتراکی هم برای تیم‌های کارآفرین در آنجا تعبیه شده است. آخرین مرکزی که در 23 اسفند سال 1401 افتتاح شد، مرکز نوآوری درون دانشکده ای  روانشناسی و علوم تربیتی بود که  یکی از بزرگترین فضاهای نوآوری دانشگاه به حساب می آید و بیش از 700 متر مربع  فضا داشته و دارای 6 دفتر کار و یک فضای کار اشتراکی بزرگ برای افرادی که صاحب ایده هستند، می باشد.

لازم به ذکر است که  اعضای هیأت‌علمی و دانشجویان می توانند درخواست‌های استقرار خود را به مرکز کارآفرینی یا مستقیما به همان مرکز  نوآوری دانشکده‌ مربوطه متناسب با محتوایی که برای فعالیت این مراکز تعریف شده ارسال کنند. ما با کمیته‌ای که متشکل از رییس دانشکده، معاون پژوهشی و رییس مرکز کارآفرینی است درخواستها را بررسی می کنیم و میزبان این عزیزان در دانشکده‌ها خواهیم بود.

لطفا درخصوص رویداد چکاوک توضیحاتی بفرمایید:

رویداد چکاوک معمولا در نیمه‌ دوم سال (مهر و آبان و آذر)، در تقویم فعالیت‌های مرکز کارآفرینی وجود دارد که به آشنایی دانشجویان و دانش آموختگان با مفهوم کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کار کمک می کند. در واقع رویدادی است که در یک یا دو هفته به صورت کلاس‌های آموزشی و کارگاهی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه برگزار می‌شود تا یک ایده‌ را پرورش دهند و آموزش ببینند که چگونه ایده هایشان را به کسب و کار تبدیل کنند و  یاد بگیرند تیم‌های کارآفرینی چگونه شکل می گیرند و همزمان در طول فرایند، مشاوره‌ تخصصی هم به آنها داده می‌شود. در آخرین روز رویداد، تیم‌ها با ارائه ایده هایشان به رقابت با هم می پردازند و سه تیم برتر که بهترین ایده کسب و کار مرتبط با حوزه‌ علوم انسانی را پیشنهاد داده و در برابر داوران دفاع کرده است، مورد حمایت دانشگاه قرار می گیرند و می توانند در همین مراکز نوآوری دانشکده مستقر شوند. بنابراین این اقدامی است که ما هر سال برای ایجاد فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه انجام می دهیم.

اقدامات شاخص در سال 1401 را بفرمایید

اقدامی که از سال گذشته انجام دادیم و تا امسال  نیز پیگیری شده بحث مدرسه‌ اشتغال دانشگاه است. مدرسه اشتغال و هدایت شغلی دانشگاه هدفش این است که دانشجویان ابتدا  آزمون خودشناسی بدهند و با توانمندی ها و استعدادهای خود به نوعی آشنا شوند و یک مشاوره‌ شغلی مختصر بگیرند تا ببینند استعدادشان با چه حوزه هایی مرتبط است و فرصت های شغلی که در این حوزه وجود دارند چه مشاغلی هستند. در همین راستا کارگاه‌هایی برای آشنایی با بازار کار، نحوه‌ رزومه سازی برگزار شده و به نوعی مشاوره فردی هم انجام گرفته است. در سال گذشته به صورت خاص دو کارگاه عمومی برای دانشجوهای ورودی جدید و دانشجوهایی که در حال فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی بودند برگزار شد و هدف از برگزاری این کارگاه ها این بود که دانشجوهایی که وارد دانشگاه می شوند اولا استعدادهای خود را بشناسند و در ثانی با آن رشته‌ای که وارد شده اند بتوانند  ارتباط برقرار کنند و مشاغلی که در آن رشته وجود دارد را از ابتدا بشناسند و تا انتهای چهار سالی که می‌خواهند درس بخواند بتواند توانمندی‌های مورد نیاز شغلی خودش را متناسب با دروسی که در این چهار سال می خوانند افزایش دهند. همچنین بازار کار را هم بشناسد.

این موارد باعث می شود که اشتغال پذیری دانشجویان بالا رود. برای کسانیکه در ترم آخر تحصیلشان بودند نیز ما این دوره را گذاشتیم ولی هدف این دوره برای کسانی که فارغ‌التحصیل می شوند تمرکزش بیشتر روی معرفی مشاغلی که در حال حاضر افراد را استخدام می‌کنند و اینکه اگر افراد به مصاحبه شغلی میروند با چه فضایی مواجه می شوند بود که تجربه‌ دانش آموختگان  در این زمینه افزایش پیدا کند. ما در کارگاهی که در اسفندماه سال 1401 در دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار کردیم مدیر منابع انسانی یک شرکت را دعوت کردیم. از آقای دکتر امجدی مدیر منابع انسانی هلدینگ فدک دعوت کردیم تا نحوه‌ استخدام و فرصت‌های شغلی که در آن هولدینگ وجود دارد را برای دانشجویان تشریح کند که مورد استقبال هم قرار گرفت. هدف این بود که کلاس ها صرفاً به صورت آموزشی نباشد و مجموعه‌ مواردی که ما به شکل علمی می گوییم، از زبان یک مدیر حوزه صنعتی که فعالیت اجرایی می کند نیز شنیده شود که اثربخشی‌ کار بالا برود . در نهایت انتهای این برنامه با کارگاهی تحت عنوان  (بر‌نامه‌ توسعه فردی) که توسط خانم علیمردانیان برگزار شد که برنامه‌ریزی برای توسعه مسیر شغلی بود.

لازم به ذکر است که در انتهای این دوره ما یک گواهی حدود 16 ساعت آموزش برای دانشجویانی که شرکت کردند می دهیم و به هر حال امیدواریم که با تلاش‌هایی از این دست میزان اشتغال پذیری دانشجویان را افزایش دهیم. اگر دانشجو یا استادی بخواهد اطلاعاتی از شرکت دانش بنیان در حوزه علوم انسانی نیز کسب کند ما به صورت روزانه هم مشاوره می دهیم. ما برای اعضای هیأت علمی بحث دوره‌های دانش‌افزایی هم داریم که سال گذشته یک نمونه برگزار کردیم که در واقع راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌ علوم انسانی بود و خیلی مورد استقبال قرار گرفت و امسال نیز بنا داریم آنرا تکرار کنیم.

 دانشجویان از برنامه های مرکز چطور مطلع می شوند؟

ما عموماً از طریق سایت مرکز اطلاع‌رسانی می کنیم به اضافه این که رویدادهایی که می‌خواهیم برگزار کنیم از طریق پوستر و نصب در تابلوهای اطلاع رسانی  که درون دانشکده ها وجود دارد به اطلاع عموم می رسانیم. مضاف اینکه خود من هم در هر دانشکده‌ای در طول ترم یک بار سخنرانی عمومی دارم. در واقع معمولاً یک نشست سه ساعته تحت عنوان آشنایی با زیست بوم کار آفرینی و نوآوری دانشگاه در طول هر ترم برای دانشجویان و اعضای هیأت علمی تمام دانشکده های دانشگاه دارم که در آن جلسات دانشجویان مطلع می شوند که با مرکز چگونه تماس بگیرند و در رویدادها شرکت کنند یا سایت را ببینند که به این طریق ما سعی می کنیم ارتباطمان را حفظ کنیم و با جامعه مخاطبان خود ارتباط برقرار کنیم.

 ظرفیت این فعالیت ها چقدراست  یعنی به هر تعدادی که به مرکز مراجعه شود امکان راهنمایی هست؟

مشکلی که داریم این است که هنوز ساختار سازمانی مرکز کارآفرینی در هیات امنای دانشگاه مصوب نشده و از لحاظ نیروی انسانی متخصص با کمبود مواجه‌ هستیم . از طرفی پراکندگی مراکز نوآوری زیاد است  و خودش یک معضلی است که کار را سخت میکند. ما هم نیروی‌انسانی کم داریم و هم با پراکندگی مراکز دانشکده‌ ای  دانشگاه مواجه هست. درواقع اینها چالش‌هایی هستند که ما در خدمت رسانی با آن مواجه هستیم. بنابراین انشالله مجموعه معاونت پژوهشی به ما کمک کند که بتوانیم به این چالشها  فائق آییم.

مهمترین محورهای برنامه سال 1402 را بفرمایید

برای سال 1402 یکی از اقداماتی که مد نظرمان است این است که بتوانیم یک سری boot camp تخصصی برگزار کنیم مثل boot camp علم داده، چون بحث هوش مصنوعی و در واقع علم داده آینده‌ حوزه‌ علوم انسانی، چه مشاغل، چه کسب و کار را تحت تاثیر قرار می دهد و متاسفانه یکی از ضعف هایی که دانشجویان علوم انسانی معمولا دارند بحث‌های آشنایی با حوزه‌ علم داده، مدیریت فناوری اطلاعات و بحث تحول دیجیتال است که در تمام جهان دارد رخ داده است  اما دانشجویان ما کم اطلاع هستند.. بنابراین امیدواریم که این  boot camp تخصصی علم داده را که از سال گذشته شروع کردیم و دوره آن هنوز در حال برگزاری است، در سال 1402 هم برگزار شود و امیدواریم که مجددا بتوانیم با شروع سال تحصیلی جدید از مهر ماه 1402دوباره این boot camp را داشته باشیم. بحث بعدی این است که بتوانیم یک تفاهم نامه‌ای در زمینه‌ فعالیت‌هایی که مرکز کارآفرینی دارد را با سازمان‌های مرتبط با این حوزه منعقد کنیم. مثل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی. تا بحث کارآفرینی در حوزه علوم انسانی را بتوانیم در سطح ملی پیگیری کنیم. همچنین می‌خواهیم هر ماه یکی از فناوری هایی که به بحث کسب و کارهای جدید و اشتغال‌زایی افراد در حوزه‌ علوم انسانی کمک می‌کند، یک محتوای خبری تولید کنیم و در سایت قرار دهیم تا دانشجوها و اعضای هیأت علمی با آخرین تحولات حوزه فناوری آشنا شوند و در نهایت اگر دانشگاه کمک کند بتوانیم در مرکز کارآفرینی، فضای کار اشتراکی مختص خودمان را داشته باشیم. امسال در مهرماه می خواهیم دوره‌ مهارت افزایی یک روزه برای اعضای هیأت علمی علاقه‌مندی که تمایل دارند کسب و کار دانش‌بنیان خودشان را راه‌اندازی کنند برگزار کنیم. اساتید این حوزه هم از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در واقع صندوق نوآوری شکوفایی هستند که دانش بسیار به روزی دارند و انشالله کمک خواهند کرد که اعضای هیأت علمی با آخرین قوانین و مقررات مربوط به راه‌اندازی شرکت دانش بنیان آشنا شوند.

کلید واژه ها: مرکز کارآفرینی و نوآوری هدایت شغلی رویداد چکاوک


نظر شما :