مصاحبه با آقای دکتر سید جلال الدین فرجی

۰۵ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۹ کد : ۲۲۸۴۵ خبر روز
تعداد بازدید:۲۱۶
این مصاحبه در زمان تصدی ایشان به عنوان مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه انجام شده است.
مصاحبه با آقای دکتر سید جلال الدین فرجی

لطفا درخصوص فعالیت‌هایی که در حوزه همکاری ­های بین الملل انجام می گیرد توضیح مختصری بفرمایید:

 بسم الله الرحمن الرحیم

در حوزه‌ بین‌الملل دامنه فعالیت‌هایی که شکل می‌گیرد از تنوع بسیاری برخوردار است ولی به طور کل می توانیم در شش حوزه‌ کلان آنها را طبقه بندی کنیم اول: حوزه مربوط به بازدید اساتید خارجی از دانشگاه. دوم: برگزاری رویدادهای بین‌المللی. سوم: مجموعه اقداماتی که در حوزه‌ انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها صورت می‌گیرد. چهارم: اعزام اساتید و دانشجوها به خارج از کشور. پنجم: انجام پروژه‌های بین‌المللی ششم: نظارت بر پروژه‌های بین‌المللی و همه‌ این‌ها از جمله اقداماتی است که در دفتر همکاری های بین‌المللی دانشگاه با آنها مواج هستیم.

مهمترین دستاوردهای این دفتر در دوره مسئولیت شما چه بوده؟

 دستاوردها را باید متناسب با این شش آیتمی که خدمتتون مطرح کردم دسته‌بندی کنیم. در گام اول باید ببینیم در این  پروسه‌ زمانی چه تعداد شخصیت‌هایی به دانشگاه از طریق حوزه بین الملل ورود پیدا کردند.

 بالغ بر 150 شخصیت از جمله سفیر کشور اسپانیا، چین، برزیل، پرتقال، مکزیک، کاردار دوم سوییس، شیلی، بولیوی، آرژانتین، اروگوئه، ونزوئلا، وزیر ارتباطات ونزوئلا، رییس بنیاد علمی اکو مستقر در پاکستان، رییس و اعضای مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری تاجیکستان، رییس و اعضای مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری تاجیکستان و بالغ بر  50 استاد و شخصیت‌هایی از کشورهای دیگر ازجمله دانمارک، اسپانیا، هند، لهستان و روسیه در دانشگاه حضور پیدا کردند. مجموعه اینها ازجمله اقدامات اولیه ای که مربوط به حضور افراد و شخصیت‌ها در فضای دانشگاهی بود.

در ارتباط با بحث مربوط به تفاهم نامه‌ها، انعقاد قرارداد: نزدیک به 30 تفاهم نامه و قرارداد در پروسه یک سال و نیم گذشته به سرانجام رساندیم. در این ارتباط ما با کشورهایی مثل روسیه و ایتالیا  تفاهم نامه و قراردادهایی را اجرایی کردیم و یکی از مهمترین قراردها، راه‌اندازی بزرگترین کتابخانه‌ چین در ایران و به نوعی در خاورمیانه است که نهایی  و قرارداد آن امضا شد و در حال اجرا شدن است. در کنار افتتاح این مرکز، برگزاری آزمون‌های زبان‌های خارجی مثل زبان روسی و زبان‌های دیگری که در حال نهایی شدن است.

 در ارتباط با نحوۀ اعزام دانشجوها، ابتدا لازم می دانم مواردی را مطرح کنم.1- اعزام دانشجو برای شرکت در کارگاه‌ها. 2- اعزام دانشجو جهت شرکت در دوره‌های مشترک. 3- اعزام دانشجوها جهت شرکت در المپیادهای علمی. 4- اعزام دانشجو در قالب تبادل دانشجو. حدودا 60 دانشجو ازین فرصت استفاده کردند و به تازگی تعداد 11  دانشجو برای سفر به روسیه اعزام شدند. در قالب تبادل دانشجویی ما اعزام‌هایی به ترکیه، آلمان، اسپانیا، قطر و به چین داشتیم. دانشگاه ما موفق شد که مدال طلای جهان را در مسابقات جهانی کرواسی بگیرد در ارتباط با بحث مربوط به اعزام دانشجو در مسابقات جهانی آمریکا مقام دوم در مسابقات موت کورت به دست آوردیم و اعزام‌هایی برای مسابقاتی که در هلند بود و مقام دوم دنیا را به دست آوردیم. همچنین در حوزه‌ تبادل دانشجو، از کشورهای مختلفی هم دانشجو وارد دانشگاه شدند و هم دانشجو اعزام کردیم. از کشورهایی مثل اسپانیا، ایتالیا، روسیه و چین دانشجو وارد دانشگاه شدند.در قالب رویکردهای تفاهم‌نامه‌ای دو نوع دانشجو داریم یک دانشجویی که در قالب تفاهم نامه ها با رویکردهای بین‌المللی و تعاملات بین‌المللی وارد می شوند و دیگری دانشجوهایی که از طریق پرداخت‌های شخصی وارد می شوند و به طور معمول در قالب رویکردهای تفاهم‌نامه‌ای، 30 تا 40 نفر از این طریق وارد دانشگاه شدند.

آیا اعزام اعضای هیأت علمی به داخل یا خارج از کشورهم دارید؟

بله. ما در مجموع 20 تا 30 اعزام اساتید به خارج از کشور داشتیم. در این حوزه، یک سری از اساتید برای دوره‌ فوق دکترا اعزام شدند. تعدادی از اساتید نیز برای تدریس در دانشگاه هایی معرفی شدند و گروهی از اساتید برای شرکت در همایش‌های بین‌المللی حضور پیدا کردند. در کنار اعزام اساتید به خارج، در یک و نیم سال گذشته نزدیک به 106 بازدید اساتید خارجی و دانشجو به دانشگاه در قالب کارگاه یا نشست و همایش‌هایی که صورت گرفته یا در قالب فرصت‌های مطالعاتی به دانشگاه وارد شدند. در ارتباط با پژوهش‌های بین‌المللی اقدامات خوبی انجام گرفته است در یک سال گذشته نزدیک به 10 پروژه‌ بین‌المللی انجام شده است که از جمله این پروژه‌ها، پروژه هایی با سفارت خانه ها، اتحادیه اروپا، یونسکو و سازمان بهداشت جهانی انجام شده است. نکته‌ آخر در ارتباط با برگزاری کارگاه‌ها به دو صورت: یکی برگزاری کارگاه‌ها با تدریس اساتید خارجی و دیگری برگزاری کارگاه ها با تدریس اساتید ایرانی انجام شده است.

اقدامات شاخصی در تعامل با بیرون دانشگاه اگر هست بفرمایید:

یکی از مهمترین اقداماتی که در یک سال گذشته انجام گرفته موضوع ورود دانشگاه به رنکینگ جهانی است که در این ارتباط یک سری نشست‌هایی صورت گرفت. در حوزه‌ معاونت پژوهشی یک تقسیم کار کاملا منسجم برای تحقق این هدف صورت گرفت. یک بخش از مجموعه، موظف به جمع آوری داده اولیه شدند و تعدادی افزایش رویت‌پذیری دانشگاه را در اولویت قرار دادند و عده ای داده‌ها را نهایی سازی، جمع‌بندی و با تحلیل های دقیق صورت گرفته وارد سایت رتبه‌بندی تایمز کردند. اقدام دیگر مربوط به راه‌اندازی کتابخانه چین در ایران که باعث شد دانشگاه علامه طباطبائی به نوعی به مرکز اصلی حوزه‌ مطالعاتی چین تبدیل شود. این کتابخانه دانشگاه را به درگاه اصلی کتابخانه چین وصل می‌کند و ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای دانشگاه به وجود می آورد که می‌توانیم هر منبع یا مقاله‌ای که نیاز داشتیم از درگاه آنها به دست بیاوریم. اقدام دیگری که انجام گرفت بحث مربوط به راه‌اندازی مرکز آزمون‌های خارجی که برای اولین بار اتفاق افتاد و می تواند ضمن درآمدزایی خوبی که برای دانشگاه دارد در برندسازی دانشگاه نیز مفید باشد.

آقای دکتر فرجی ممنون از اینکه وقتتون رو در اختیار بنده گذاشتید و به سئوال ها پاسخ دادید.

کلید واژه ها: همکاری های علمی بین الملل


نظر شما :