نشست مشترک با نمایندگان مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)

۰۱ آذر ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۰ کد : ۲۳۵۶۰ خبر روز
تعداد بازدید:۹۱
نشست مشترک  با نمایندگان مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)

در پاسخ به دعوت معاونت پژوهشی دانشگاه از مدیران ارشد مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دکتر فاضل زاده رئیس مؤسسه و دکتر نایبی معاون فناوری ونوآوری مؤسسه روز شنبه 27 آبان در جمع مسئولان دانشگاه شامل رئیس و معاون پژوهشی دانشگاه، دانشمند برتر دو درصد جهان، رؤسا و معاونان پژوهشی دانشکده ها، مدیران حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه، مدیر دفتر نظارت و ارزیابی، رؤسای پژوهشکده ها، همچنین کارشناسان معاونت پژوهشی حضور یافتند. پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، دکتر حسین پور معاون پژوهشی دانشگاه خیر مقدم گفته و از قبول زحمت تشکر کرد. سپس دکتر معتمدی رئیس دانشگاه پس از مروری بر گذشته تأسیس موسسه و اهمیت بسیار این اقدام، به ویژگی های دانشگاه تخصصی علوم انسانی و نحوه حضور و بروز آن در عرصه بین المللی پرداخت. ایشان درباره برنامه راهبردی و هسته اصلی آن که تحول علوم انسانی است، توضیح داده و بر هم جهت بودن محورهای راهبردی با حضور دانشگاه در نظام رتبه بندی بین المللی دانشگاه های جهان تأکید کرد. دکتر معتمدی با بیان این که شاخص های مجوعه نهادهای رتبه بندی به جهت گیری دانشگاه کمک می کند، حضور نمایندگان مؤسسه استنادی را مغتنم شمرد و از ایشان تشکر کرد.

دکتر فاضل زاده در شروع سخنان خود یاد مرحوم علامه طباطبائی (ره) را گرامیداشت. ایشان دانشگاه را مجموعه ای محلی، ملی و بین المللی توصیف کرد که برنامه ها و فعالیت های آن در این سه سطح تأثیرگذار است. توضیح اقدامات و فعالیت های مؤسسه در قالب تشکیلات سازمانی و تغییر نشانی سایت به isc.ac مواردی است که از سوی ایشان مطرح شد. سپس دکتر فاضل زاده به اولویت های پژوهشی و فناوری کنونی دنیا پرداخت: هوش مصنوعی، عدالت دیجیتال، اعتماد به اطلاعات، تغییر اقلیم، امنیت غذا و آب، تنوع زیستی، آماده شدن برای بیماری های همه گیر آتی، علوم پایه، همکاری های منطقه ای و بین المللی و استفاده از فضا.

میزان نمایه سازی اسناد در پایگاه Scopus و WOS و ISC و نزدیک بودن سهم علوم انسانی از تولیدات علمی ایران و جهان‌(4 %‌ و 6 %) و ضرورت تعریف مکانیزم هایی برای افزایش تولیدات علمی در بخش علوم انسانی و اجتماعی، تعیین دانشمندان برتر یک درصد پراستناد در علوم انسانی، همچنین بهبود رتبه درهمکرد دانشگاه از 15 به 12 و ابقاء در رتبه 9 جامع، اعلام نتیجه رتبه بندی اخیر در آذرماه، امکان بهبود سرانه مقالات دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه، کسب رتبه Q1 و استناد برتر از سوی مجله پژوهش های اقتصادی ایران، اهمّ مطالبی بود که از سوی ایشان مطرح شد.

دکتر نایبی معاون فناوری و نوآوری مؤسسه از راه اندازی شبکه ملی استادان دانشگاه های کشور، با کلمه مخفف «دانا» خبر داد. در این شبکه هر پژوهشگر مانند شبکه های مشابه بین المللی (Research Id)، یک کد دارد و می توانند با یکدیگر تبادلات علمی داشته باشند. برای سرآمدان علمی شامل برندگان جوایز در جشنواره های ملی و بین المللی نیز پایگاهی در حال راه اندازی است. کارگاه هایی در 22 حوزه موضوعی و از جمله توصیه هایی برای بهبود رتبه در فناوری و نوآوری، برگزار می شود که استادان و علاقمندان می توانند شرکت نمایند. 

در فرصت ایجاد شده برای پرسش و پاسخ، پیشنهادهایی برای بهبود رتبه دانشگاه از سوی اعضای هیئت علمی و حاضران در نشست مطرح شد: تعیین امتیاز ویژه برای تألیف کتاب درسی، حذف یا کم اثر کردن شاخص های کم ارتباط با حوزه علوم انسانی و اجتماعی مانند ثبت ژن، تعیین امتیاز و رتبه به تفکیک دانشکده و گروه های آموزشی، دلایل عدم کسب امتیاز در شاخص هایی که عملکردها اعلام شده اما امتیاز مورد نظر ثبت نشده است.

نشست با ابراز امیدواری به کسب رتبه یک کشوری به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی، خاتمه یافت.   

کلید واژه ها: نظام رتبه بندی ISC


نظر شما :