سفر معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی به روسیه

۲۲ آذر ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۵ کد : ۲۳۸۸۵ خبر روز
تعداد بازدید:۹۹
سفر معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی به روسیه

در‌جریان سفر معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی به روسیه انجام شد:

امضای 3 سند تفاهم نامه همکاری مشترک میان دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه های روسیه

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در جریان سفر خود به روسیه تفاهم نامه همکاری مشترک با دانشگاه های پوشکین، دانشگاه تربیت معلم و دانشگاه مگیمو روسیه را امضا کرد.

به گزارش مدیریت همکاری ­های علمی بین المللی دانشگاه، دکتر داوود حسین پور، معاون پژوهشی دانشگاه با همراهی دکتر موسی عبداللهی، مدیر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه به منظور پیگیری زمینه­ های همکاری های مشترک با چند دانشگاه روسیه که در جریان سفر رئیس دانشگاه به روسیه صورت گرفته بود، به این کشور سفر کردند. در این سفر 4 روزه دیدارها و ملاقات هایی با روسا، مدیران آموزشی و معاونان بین الملل این دانشگاه ها در خصوص اجرایی شدن همکاری ­های مشترک آموزشی و پژوهشی انجام شد و در نهایت 3 تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه علامه طباطبائی با دانشگاه های پوشکین، دانشگاه مالی و دانشگاه مگیمو روسیه امضا شد.

در ابتدای برنامه کاری این سفر، دیدار و گفتگو با مسئولان دانشکده روان شناسی دانشگاه «مالی روسیه» برای راه اندازی رشته روان شناسی فضای مجازی به صورت مشترک که در جریان سفر رئیس دانشگاه علامه طباطبائی به روسیه توافق شده بود، پیگیری شد و با توجه به مذاکرات انجام شده مقرر گردید این رشته به صورت مشترک برای سال آینده در مقطع کارشناسی ارشد راه اندازی گردد.

 

همچنین دراین سفر، دیدار و گفتگو با معاون آموزشی دانشگاه «پوشکین» انجام شد. در این دیدار درخصوص همکاری در زمینه انتشار کتاب های مشترک و استفاده از ظرفیت ­های دو دانشگاه برای تقویت رشته زبان روسی بحث و تبادل نظر شد و مقرر گردید همکاری های مشترک برای تامین استاد از سوی دو دانشگاه اجرایی گردد.

دیدار با معاون آموزشی و معاون بین الملل دانشگاه «تربیت معلم» روسیه از دیگر برنامه های این سفر بود. در این دیدار نیز علاوه بر امضای تفاهم نامه همکاری مشترک، مقرر شد مرکز آموزش های آزاد زبان روسی در دانشگاه علامه طباطبائی با پشتیبانی تامین استاد روسی و نیز تامین تجهیزات لازم تا پایان سال میلادی جاری ایجاد و راه اندازی گردد.

دیدار و گفتگو با مسئولان دانشگاه «زبان شناسی» روسیه به منظور پیگیری تفاهم نامه همکاری مشترک نیز برنامه های این سفر بود. در این دیدار معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی و معاون آموزشی دانشگاه «زبان شناسی» روسیه پس از بحث و تبادل نظر مقرر کردند از سال آینده به صورت مشترک برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مطالعات منطقه ­ای و راه ­اندازی مجدد این دوره مشترک اقدام نماید. همچنین انتشار کتاب­ های مشترک، استفاده از ظرفیت­ های تامین استاد برای آموزش زبان روسی و همچنین ایجاد مرکز آموزش های آزاد زبان روسی در دانشگاه علامه طباطبائی تا قبل از پایان 2023 از نتایج این دیدار بود.

 

«مدرسه عالی اقتصاد» روسیه از دیگر مقاصد بازدید معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در سفر به روسیه بود. این مدرسه یکی از بین المللی ترین مدارس روسیه است که بیش از 200 برنامه آموزشی به زبان انگلیسی در آن وجود دارد. با مذاکرات و توافقات به عمل آمده با مسئولان مدرسه عالی اقتصاد روسیه، مرکز مطالعات ایران این مدرسه به عنوان شریک راهبردی دانشگاه علامه طباطبائی انتخاب شد و از این پس کلیه همکاری های دانشگاه علامه طباطبائی با «مدرسه عالی اقتصاد» از طریق مرکز مطالعات ایران انجام خواهد شد. برگزاری تورهای علمی برای اعضای هیات علمی دو دانشگاه به منظور آشنایی با فرصت های آموزشی و پژوهشی و همچنین تبادل تجربیات در زمینه مقابله با تحریم ها، اقتصاد انرژی، امنیت انرژی،  اقتصاد دریایی و تشکیل کارگروه هایی تخصصی در این حوزه ها برای راه اندازی دوره های مشترک از دیگر توافقات حاصل شده در این دیدار بود.

آخرین برنامه سفر به روسیه هیات دانشگاه علامه طباطبائی دیدار و گفتگو با مسئولان دانشگاه «مگیمو» روسیه بود. دانشگاه «مگیمو» یکی از دانشگاه های مهم در زمینه روابط بین المللی و وابسته به وزارت امور خارجه روسیه است که در آن 58 زبان خارجی تدریس می شود. براساس تفاهم نامه همکاری منعقد شده میان دو دانشگاه مقرر شد تا با تشکیل کارگروه های مشترک راه اندازی رشته های مشترک به ویژه در زمینه مطالعات منطقه ای پیگیری و دنبال شود.

گفتنی است در دیدارهای انجام شده هیات دانشگاه علامه طباطبائی با مسئولان دانشگاه های روسیه جلساتی به صورت آنلاین به منظور بررسی های دقیق تر کارشناسی با حضور دکتر تیمور محمدی، رئیس دانشکده اقتصاد، دکتر سعید شکوهی، رئیس موسسه آموزش عالی بیمه اکو و دکتر مجیدرضا مومنی معاون پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی حضور داشتند.

 

 

کلید واژه ها: روسیه سفر معاون پژوهشی


نظر شما :