دیدار معاون پژوهشی دانشگاه با مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۹ کد : ۲۵۴۴۶ خبر روز
تعداد بازدید:۷۰
در دیدار معاون پژوهشی دانشگاه با مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به ضرورت شکل گیری گفتگوهای فرهنگی میان اندیشمندان دانشگاه علامه طباطبائی با اندیشمندان دیگر کشورها تاکید شد.
دیدار معاون پژوهشی دانشگاه با مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

دکتر داود حسین پور، معاون پژهشی دانشگاه در دیدار با دکتر علی اکبر ضیائی، رئیس مرکز گفتگوهای ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دکتر محمد علی ربانی، دستیار رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در امور گفتگوهای فرهنگی و حقوق بشر در خصوص زمینه های توسعه همکاری های مشترک میان دانشگاه علامه طباطبائی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش مدیریت همکاری های علمی بین المللی، دکتر ضیائی در سخنانی با اشاره به ظرفیت های دانشگاه علامه طباطبائی و نقش محوری و اثرگذار آن در زمینه توسعه همکاری های علمی و فرهنگی در سطح بین المللی گفت: با توجه به علاقه مندی دو کشور چین و روسیه برای برقرای ارتباطات همه جانبه با کشورمان و همچنین  اهمیت برقرای ارتباطات در زمینه های گفتگوهای علمی و فرهنگی و در چارچوب تامین منافع ملی کشورمان لازم است تا در این خصوص با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی زمینه های تحقق این مهم فراهم گردد.

او با بیان این که اراده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای حمایت از گفتگوهای علمی و فرهنگی میان اندیشمندان کشورمان با سایر کشورها و به ویژه اندیشمندان چین و روسیه با توجه به مناسبات سیاسی حاضر بسیار جدی است، تاکید کرد: ضرورت داشتن برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت و نیز تدوین نظام مسائل میان کشورمان با این دو کشور و اولویت بندی آن برای انجام گفتگوهای هدفمند ضروری است.

رئیس مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شکل گیری شبکه ای از ظرفیت ­های علمی و فرهنگی در کشور را به عنوان اصلی تعیین کننده در تحقق این مهم برشمرد و تصریح کرد: امیدواریم با توجه سابقه خوب همکاری دانشگاه علامه طباطبائی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با مشارکت نخبگان این دانشگاه بتوانیم گفتگوهای هدفمند و اثرگذاری با اندیشمندان این کشورها داشته باشیم.

در ادامه این دیدار، دکتر ربانی با بیان اهمیت و ضرورت گفت وگوهای فرهنگی در دیپلماسی فرهنگی گفت: این مهم یک تعامل برد-برد ودوسویه در تعاملات بین المللی است و ما خواهان این هستیم که با استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها اهداف خود را در دیپلماسی فرهنگی دنبال کنیم تا از طریق گفتگو به یک نتیجه مشترک برسیم.

او با تاکید بر اهمیت احیاء گفتگوهای فرهنگی گفت: فضای پیچیده در روابط بین الملل و قواعد و سازوکارهای حاکم بر نظام دیپلماسی فرهنگی و از طرفی مقابله با تلاش های سازمان یافته در تشدید واگرایی فرهنگ ها با ایران ما را بر آن می دارد که به صورت جدی به موضوع گفتگوهای فرهنگی با کشورهای دیگر بپردازیم.

او در خصوص محورهای گفتگوهای فرهنگی ایران با دیگر کشورها گفت: پرداختن به مسائل و چالش های فرهنگی در عرصه های دوجانبه منطقه­ای و بین­المللی و همچنین عرصه­های نوین و سبک زندگی تحت تاثیر فضای تکنولوژی و از طرفی دیگر مبادله تجربه ها و فعال سازی ظرفیت ها و فرصت های مشترک همکاری در حوزه های فرهنگی و علمی از جمله ی محورها می باشند.

دستیار رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان تصریح کرد: باید با هم افزایی با استادان  و اندیشمندان و تجمیع ظرفیت ها یک موفقیت را در زمینه گفتگوهای فرهنگی رقم بزنیم.

دکتر حسین پور نیز با استقبال از پیشنهادهای مطرح شده در زمینه ضرورت شکل گیری گفتگوهای فرهنگی گفت: دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی کشور همکاری و ارتباط با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را همواره دنبال کرده است. او با بیان اهمیت برقراری ارتباطات علمی و فرهنگی دانشگاه در سطح بین الملل افزود: دانشگاه علامه طباطبائی در تدوین برنامه راهبردی خود شناسائی اندیشمندان کشورهای مسلمان و راه اندازی شبکه­ای برای عضویت اندیشمندان جهان اسلام را به عنوان یکی از راهبردهای اصلی خود دنبال می نماید. او با درخواست از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای شناسائی اندیشمندان مسلمان تصریح کرد: تشکیل کمیته های تخصصی با حضور اندیشمندان کشورهای عضو این شبکه می تواند منجر به گفتگوهای فرهنگی و همچنین بررسی مسائل و چالش ها و در نهایت به توصیه های سیاستی منجر گردد.

معاون پژوهشی دانشگاه همچنین رویکرد ارتباط با با دانشگاه­ها و نیز اندیشمندان کشورهای محور مقاومت را از دیگر رویکرد های برنامه راهبردی دانشگاه علامه طباطبائی برشمرد و افزود: در برنامه راهبردی دانشگاه توجه به انجام پژوهش­ها، رساله­های مقاطع مختلف تحصیلی و برگزاری نشست های با موضوع محور مقاومت مورد تاکید و حمایت قرار گرفته شده است و امیدوارم بتوانیم رسالت و مسئولیت اجتماعی خود را در این خصوص ایفا نماییم.

دکتر حسین پور همچنین ضمن اشاره به فعالیت مرکز چین شناسی در دانشگاه علامه طباطبائی و برقراری همکاری های مشترک علمی و پژوهشی با دانشگاه های چین و نیز توسعه روابط علمی و پژوهشی با دانشگاه های روسیه گفت: دو کشور چین و روسیه کشورهای هدف برای برقراری ارتباط و توسعه همکاری های علمی و فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی مشخص شده اند. او اضافه کرد: این دانشگاه با حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دنبال توسعه و تعمیق روابط با دانشگاه های چین و روسیه است. معاون پژوهشی دانشگاه با بیان نقش تاثیرگذاری اجتماعی دانشگاه در توسعه روابط فرهنگی میان کشورها خاطرنشان کرد: تشکیل کمیته علمی مشترک میان منتخبانی از دانشگاه های ایران، چین و روسیه می­تواند نقش بسزایی در حل مسائل و چالش های این کشورها داشته باشد.

معاون پژوهشی دانشگاه در ادمه با استقبال از اجرای طرح گفتگوهای فرهنگی استادان و اندیشمندان در سطح بین المللی بیان داشت: با محول شدن ماموریت برقراری ارتباطات علمی و فرهنگی با دانشگاه های دو کشور چین و روسیه به دانشگاه علامه طباطبائی و استقرار دبیرخانه این شبکه در آن، امیدواریم با عضویت استادان علاقمند و تشکیل کمیته های تخصصی با حضور و مشارکت استادان و صاحبنظران از دانشگاه های داخل کشور و دانشگاه های چین و روسیه شاهد شکل گیری شبکه ای از ظرفیت های علمی و فرهنگی میان کشورمان و چین و روسیه باشیم که در نهایت به توسعه و همکاری های روزافزون منجر گردد.

لازم به ذکر است در این دیدار دکتر ابوالقاسم فاتحی، رئیس پژوهشکده تحول و نیز دکتر موسی عبداللهی نیز حضور داشتند.

کلید واژه ها: گفتگوی ادیان حقوق بشر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی


نظر شما :