دکتر دهقانی: اعطای پایه تشویقی به برندگان جشنواره های داخلی و خارجی

تعداد بازدید:۴۱۶
اعطای پایه تشویقی به برندگان جشنواره های داخلی و خارجی و بازنگری در سقف خرید تجهیزات لوازم مصرفی از محل اعتبارات پژوهانه اعضای هیأت علمی از ۴۰ درصد به ۶۰ درصد
دکتر دهقانی: اعطای پایه تشویقی به برندگان جشنواره های داخلی و خارجی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر دهقانی فیروزآبادی در اختتامیه دو هفته پژوهش و فناوری دانشگاه ضمن بیان اینکه طی ویژه برنامه های دوهفتۀ پژوهش امسال بیش از ۳۴۳ رویداد مختلف در سطح دانشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی و قطب های علمی صورت گرفته است، گفت: در برنامه‌های امسال با توجه به سیاستگذاری‌های به عمل آمده، برگزاری بیشترین کرسی‌های ترویجی را شاهد بودیم و در این ایام ۲۸ کرسی ترویجی در سطح دانشگاه برگزار شد که این تعداد از کل کرسی های برگزار شده طی یک سال گذشته بیشتر است.
معاون پژوهشی دانشگاه علامه بازنگری در سقف خرید تجهیزات لوازم مصرفی از محل اعتبارات پژوهانه اعضای هیئت علمی از ۴۰ درصد  به ۶۰ درصد را یادآور شد و در ادامه افزود: شیوه نامه حمایت از تولیدکنندگان مقالات بین‌المللی و افزایش این اعتبار به ۱۰ میلیون تومان نیز از دیگر اقدامات این حوزه بوده است.
وی در بخشی دیگر، اعطای پایه تشویقی به برندگان جشنواره های داخلی و خارجی را دیگر مصوبه اجرا شده در این حوزه اعلام و اضافه کرد: تغییر در بازنگری و تاسیس واحدهای پژوهشی دانشگاه بر اساس آیین نامۀ ابلاغی وزارت علوم در این مدت دنبال شده است و در این راستا، مراکز پژوهشی سیاستگذاری اجتماعی، اقتصاد، علوم ورزشی و تندرستی، مطالعات ترجمه، فرهنگ و ارتباطات و نیز مرکز پژوهشی تحول علوم انسانی در دانشگاه فعال شده است.
معاون پژوهشی دانشگاه همچنین ایجاد پنج مرکز تحقیقاتی شامل مرکز تحقیقات چین، مرکز تحقیقات و علوم شناختی، مرکز تحقیقات زبان و ادبیات، مرکز تحقیقات دانشکده مدیریت و نوآوری، مرکز تحقیقات میان رشته  ای و همچنین مرکز تحقیقات زبان و ادبیات را از دیگر اقدامات انجام شده در ایجاد و توسعه مراکز تحقیقاتی در سطح دانشگاه برشمرد.
دهقانی فیروزآبادی تاسیس دو گروه پژوهشی با عنوان های علوم محاسباتی نوین و گروه پژوهشی مطالعات میان رشته ای علوم قرآن و حدیث را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: در این مدت شاهد تاسیس، راه اندازی و تجهیز پنج آزمایشگاه با عناوین آزمایشگاه مرکزی، آزمایشگاه علوم شناختی، آزمایشگاه دانشکده مدیریت و حسابداری، آزمایشگاه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، آزمایشگاه دانشکده آمار و علوم ریاضی و نیز آزمایشگاه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی بودیم که از اقدامات تاثیرگذار و ماندگار است.
معاون پژوهشی دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش به بیان اهمیت توجه به ابعاد همه جانبه پژوهش برای رسیدن به اهداف متعالی و رسالت اصولی آن بیان داشت: پژوهش برای موفق شدن و رسیدن به مطلوب خود باید پنج مشخصه را به خوبی دنبال کند. مولد و مفید بودن همراه با راهگشایی، ابتکار عمل و نوآوری از مشخصات یک پژوهش موفق است.
پژوهش باید مفید و موثر باشد و بر کنش ها و رفتارهای جامعه و سیاست گذاران جامعه و حکومت تاثیرگذار باشد. سومین مشخصه پژوهش را راهگشایی و حل مشکل برشمرد و اضافه کرد: انجام پژوهش‌های کاربردی و راهگشا، یکی از ضروریات اجرای پژوهش ها و تحقیقات است که باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که اگر به این مهم توجه نشود روابط این بخش‌ها از جمله مولد بودن و مفید ها از آن سلب خواهد شد.
عضو گروه آموزشی روابط بین المل دانشگاه در ادامه با بیان ضرورت توجه به موارد پژوهشی تصریح کرد: توجه به بُعد مبتکرانه و نوآورانه و داشتن رویکرد جدید به مسائل و مشکلات از جمله موارد مورد تاکید بر انجام پژوهش‌ها به شمار می‌رود. پژوهش بر این اساس باید بتواند با ارائه راهکارها، راه‌حل‌ها و توصیه های جدید کاربست های نوآورانه ای را برای حل مسئله ارائه نماید.
معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان مسئله محور بودن در انجام پژوهش‌ها را از دیگر ویژگی‌های اصلی برای انجام پژوهش و تحقیق برشمرد و اضافه کرد:انجام پژوهش بدون مسئله، پژوهش کاربردی نخواهد بود، هر چند که پژوهش محض لازم است ولی کافی نیست و پژوهش در زمینه هایی که مسئله مربوط به تقاضا است باید انجام شود.

کلید واژه ها: اعطای پایه تشویقی به برندگان جشنواره های داخلی و خارجی و بازنگری در سقف خرید تجهیزات لوازم مصرفی از محل اعتبارات پژوهانه اعضای هیأت علمی از ۴۰ درصد ب


نظر شما :