22 درصد دانشگاه های ایران در بین دانشگاه های برتر جهان

تعداد بازدید:۱۲۶۰
براساس آخرین رتبه بندی مرکز مطالعات علوم و فناوری لایدن در سال جاری میلادی، 22 درصد دانشگاه های ایران در بین دانشگاه های برتر جهان قرار گرفته اند.
22 درصد دانشگاه های ایران در بین دانشگاه های برتر جهان

به گزارش ایرنا -

قائم مقام وزیر علوم درامور بین الملل می گوید: براساس آخرین رتبه بندی مرکز مطالعات علوم و فناوری لایدن در سال جاری میلادی، 22 درصد دانشگاه های ایران در بین دانشگاه های برتر جهان قرار گرفته اند.

حسین سالار آملی روز دوشنبه در نخستین مجمع عمومی شبکه دانشگاه های مجازی جهان اسلام که هم اکنون در دانشگاه پیام نور در حال برگزاری است، اظهار کرد: در مقطع تحصیلات تکمیلی 18 درصد دانشگاه های ایران در لیست برترین دانشگاه ها قرار گرفته اند.
وی افزود: همچنین 1.95 درصد پژوهش های سطح جهان توسط دانشگاه های ایران در حال تولید است و یک درصد مقالات پر استناد جهان به ایران تعلق دارد.

** آماده شدن چندین ماهواره کوچک 
این مقام مسئول در وزارت علوم گفت: چند ماهواره کوچک در حال طراحی است و برای پرتاب در مدار قرار گرفته است .
وی ادامه داد : از چند سال گذشته تعداد دو هزار شرکت دانش بنیان در ایران فعال هستند و تجاری سازی تحقیقات و پژوهش جزء سیاست های ایران است. 
سالار آملی در ادامه گفت : پیش از اینکه به اهمیت توسعه پایدار در 40 سال گذشته پی ببریم، علم و فناوری برای ما از اهمیت زیادی برخوردار بود و منابع انسانی در این زمینه نقش کلیدی ایفا کردند. 

** سیاستگذاری در حوزه علم و فناوری 
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاستگذاری در حوزه علم و فناوری، گفت: در این زمینه باید آگاهی های ایران افزایش یابد ، بدون حمایت اعضای مجمع عمومی شبکه دانشگاه های مجازی جهان اسلام امکان ندارد به این سطح دست یابیم. 
وی تاکید کرد: هم اکنون حدود پنج میلیون دانشجو در دانشگاه های ایران مشغول به تحصیل هستند و ما باید در زمینه علم و فناوری که نقش کلیدی در زندگی دارد، اقدامات بیشتری انجام دهیم. 

** پیوند صنعت و دانشگاه 
سالار آملی در بخش دیگری از سخنان خود، بر پیوند میان دانشگاه و صنعت تاکید کرد و گفت: از دیگر سیاست های ایران در حوزه آموزش عالی و علم و فناوری، آموزش مجازی و از راه دور است. در این زمینه سرمایه گذاری هایی در حال انجام است اما برخی کشورهای اسلامی تنها یک درصد یا کمتر از یک درصد از تولید ناخالص ملی خود را به تحقیق و پژوهش اختصاص داده اند. این در حالیست که کشورهای اروپایی چهار درصد از تولید ناخالص ملی خود را برای تحقیق و پژوهش صرف می کنند. 
وی گفت: دانش و فناوری ایران باید در اختیار سایر کشورهای اسلامی قرار گیرد. و آنها از ظرفیت یکدیگر در حوزه فناوری و آموزشی استفاده کنند ، می توان از حمایت سایر کشورهای اسلامی برخوردار شد.


نظر شما :